המהפכה היפנית (צילום: Bigstock)

עד שייצא עשן: מה גרם ליפנים להפסיק לעשן סיגריות?

נכון לשנת 2017 החליפו 18.8% מהיפנים המעשנים את הסיגריות במוצרים ללא עשן. כך התרחשה מהפכת הפסקת העישון העממית הגדולה בעולם

מה גורם ליפנים להפסיק לעשן? את השאלה הזו שואלים בשנים האחרונות יותר ויותר סוציולוגים ומדענים ברחבי העולם, שעוקבים בהשתאות אחר המתרחש בארץ השמש העולה.

הנתונים די מדהימים: שיעור המעשנים, שעמד בעבר על אחד הגבוהים בעולם – ב-1968 78% מהגברים היפנים עישנו סיגריות (!) – הולך וצונח לאורך השנים בקצב גובר. כך למשל, בין השנים 1996 ל-2012, ירדה הצריכה המקומית של סיגריות בשיעור של 2.9% מדי שנה בממוצע. והנתון המדהים ביותר: בשנים 2016-2018 צנח שווי שוק הסיגריות ביפן ב-27%, ממוצע של 13.5% בשנה.

>> האבולוציה של הנשיקות: למה הן יותר טובות מפעם?

אז מה קרה שם בעצם? רבים ממקמים את קו פרשת המים לפני ארבע שנים, עם השקתם ביפן של מוצרים אלטרנטיביים שלא מייצרים עשן או אפר ומפיצים הרבה פחות ריח שמפריע לאחרים.

היפנים קיבלו באהדה את הקטגוריה החדשה, שסיפקה להם את אותו הטעם והסיפוק שהם מצפים לו מהסיגריה שלהם אך ללא ההכרח להטריד את האנשים בסביבתם. הדבר הסתדר היטב עם התרבות היפנית, שכן מדובר באחד העמים האדיבים בעולם: היפנים נוהגים ללבוש מסכות-פנים כשהם חולים, כדי לא לפגוע באחרים. זה לא מפליא אם כן שהאפשרות של היפנים המעשנים להמשיך לצורך טבק אך ללא הפרעה לאחרים בציבור – קסמה להם. גם האהבה הטבעית של אזרחי המדינה לגאדג'טים תרמה לסיפור.

מה גרם לשינוי התפיסה ביפן? (צילום: Bigstock)

שידורי המהפכה

גם המספרים והסטטיסטיקות תומכות במגמה. מסקר מקיף שבוצע ביפן בשנת 2015 (וכלל 8,240 גברים ונשים מעשנים בני 15-69) עלה ש-48% מהנשאלים הכירו את המוצרים השונים לחימום טבק, ו-70% מאלה שהכירו את המוצרים השתמשו בהם לפחות פעם אחת.

אבל אם יש תאריך אחד שיכול לסמל יותר מכולם את תחילת מהפכת נטישת הסיגריות ביפן זה 28 באפריל 2016. תוכנית הטלוויזיה הפופולרית Ame Talk הקדישה שעה שלמה לסקירת ה-IQOS של "פיליפ מוריס" (גילוי נאות: פיליפ מוריס היא הבעלים של אתר Whatsnext). התוכנית התמקדה בגאדג'ט החדש והיפנים מיהרו למנועי החיפוש באינטרנט. השוק התחמם בין לילה – הרבה מעבר להערכות – והביקושים זינקו דרמטית.

נכון לשנת 2017 החליפו 18.8% מהיפנים המעשנים את הסיגריות במוצרים לחימום טבק. הפופולריות של IQOS עלתה כל כך שמגזין החדשות Nikkei דירג אותו כמוצר השלישי הכי אהוב במדינה לשנת 2016.

יפן היא לא המדינה היחידה בעולם בה מוצרים כאלה זוכים להצלחה. בקוריאה, כמעט אחד מכל 10 מעשנים החליף למוצר ללא עשן. ברחבי אירופה יש כיום כמיליון מעשנים שהחליפו למוצרים כאלה. גם מעשנים מחוץ ליפן מבינים כיום שהחיבור בין טבק לטכנולוגיה מייצר אלטרנטיבה טובה יותר עבורם.